Pelleskop-livet

Grå söndag

Publicerad 2007-11-18 15:52:38 i Allmänt

Raskt ur sängen, i termobyxorna (jaja, 5 grader varmt, men nu har jag ju VANT mig!), in med russlaren i bilen och vipp iväg till skogs. Jag lade ett LÅNGT besvärligt spår (över, under, genom, ner i - fastna och stå i i ca 700 meter) som sen fick ligga i nästan en och en halv timme medan vi promenixade i skogen. Massor av lösa hundar var ute - i koppeltvångsskogen! Nåja, who am I to bråka om nåt sånt - Tiggers koppel var stadigt förankrat i min ficka.

image360


Sen blev det i alla fall spårdags - HURRA tyckte Tigger, ÄNTLIGEN!

Och som han jobbade - Tigger utarbetar verkligen spåret.
Tiggers starka sidor i spårarbete:
-obändig vilja och terrierenvishet
-noggrannhet, går i lagom takt
-mkt säker på att plocka apporter
-okänslig för störningar
-självsäker - inga problem om linan skulle strama el. så, han bara väntar tills den är loss och sen knogar han på
-outtröttlig, tappar han spåret letar han och letar och letar. Är det riktigt svårt går han tillbaks till mig, men inte för att få hjälp utan för att börja om där. Smart!
-glädje!!
Tiggers svaga sidor i spårarbete:
-när han har hittat första spårpinnen vill han gärna "koppla om" till uppletande - börjar vinda med hög nos innan han kommer på vad han höll på med igen.
-markerar snitslarna. Egentligen inget problem, jag får börja träna osnitslat - bara jag lär mig att lita på min hund!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2007-11-19 22:41:28

Hurra hurra - livstecken från Pelleskop-ligan. Var har ni varit?? Vi satsar på viltspår vi ;o)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela