Pelleskop-livet

Regn, spår och fästingar

Publicerad 2007-06-21 15:42:35 i Allmänt

Idag trotsade vi blötan och gav oss ut i skogen för litet spårträning - det var så länge sedan! Ying fick ett 10 meters med köttbullar med nån meters avstånd. Jag vet fortfarande inte om han faktiskt spårar eller vad han gör, men han hittade i alla fall allt godis. Tigger fick ett spår på omkring 40 meter, med trubbig vinkel. Han var som vanligt noggrann och ordentlig, men den här gången hade jag satt plastband på ett par ställen och dem markerade han så grundligt så han höll på att tappa bort sig! Annars är han jätteduktig och blev förstås helt salig när han hittade den lilla förslutna köttbulleburken i spårslutet. Jazz har inte gått personspår på hur länge som helst så jag visste inte vad jag skulle vänta mig. Spåret var inte så långt men det hade 2 räta vinklar och tre apportpinnar, samt köttbulleburk i slutet. Det var inga som helst problem för Jazz, han gick klockrent och de två första pinnarna tog han upp ordentligt och markerade. När vi kom till den tredje hade han redan fått vittring på burken tror jag, för då bara fladdrade han förbi pinnen. Men jag stod kvar och då kom han tillbaka och tog upp pinnen också. Sen stor fröjd med en hel odelad köttbulle i burken. Uppenbarligen har viltspårandet inte gjort det "vanliga" spårarbetet ointressant för honom, det var skönt att se - det är ju så mycket lättvindigare att lägga såna här spår.
När vi kom hem hittade jag två fästingar på Jazz, en på Ying och hittills ingen på Tigger, men de finns nog där, det är bara det att han har så tjock päls så de slinker undan, de fulingarna. Ex-spot är verkligen kasst på mina hundar - det är inte effektivt i två veckor ens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela