Pelleskop-livet

Om morgonpromenaden

Publicerad 2007-08-08 11:48:42 i Allmänt

Varmt o besvärligt för hundringarna är det - Ying får ingen promenad förrän sent på kvällen, och Peppar sover så gott som hela dagarna - bara ibland vaknar han och bits litet.
När jag hade skjutsat minsta barnet till hennes stamlokus (jo, för nu är det läger igen, fast bara dag-dito) tog jag Jazz och Tigger på morgonmotion på de oändligt många fotbolls- o rugby-planer som finns i anslutning till lokuset. Jag vet inte hur många planer det är egentligen, men det är ett oerhört stort grönområde - och nästan alltid tomt! Litet häckar och buskage här o där gör att det är lummigt och det bildas liksom en labyrint av planer. Oj, vad hundarna sprang - Jazz är rena vinthunden och Tigger gör en berömvärd insats med sina 3-centimetersben (fast minsta barnet säger att de är minst 5 cm nu - han har vuxit!). Jag hade med mig superdupergodiset = tuben med kycklingleverpastej och tränade inkallningar under pågående skatjakt o.dyl. Det gick alldeles strålande! Fast annars lät jag dem faktiskt jaga rätt många fåglar - jag tror att både fåglarna och hundarna har utbyte av den sporten! Litet lydnadsträning blev det också - här och där står fotbollsmål som är så praktiska att binda en hund i. Jazzens linförighet börjar bli litet bättre - kanske finns det hopp! Med Tigger tränar jag fritt följ än så länge, i stället för att börja med stillastående fot och sedan börja med små förflyttningar tränar jag dels fot stilla och dels traskar jag runt och när han går precis i fot (vilket han gör alldeles strålande bra) säger jag fot och klickar. Så får vi se om den metoden fungerar. Helvild är han i alla fall! Sen fortsatte vi röjandet över planerna och avslutade med en koppelpromenad genom vattenparken där vi såg massor av gräsänder (förstås), ett svanpar med två gråduniga men ganska stora ungar och en hel flock viggar. De är så lika Peppar!

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2007-08-08 14:01:35

Ja, vilket bra ställe du har hittat att träna på... Det kanske är dit man ska gå i gryningen och skymningen! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela